Mistisizm, felsefi kaynağını dinden alır ve güzel sanatlara ilham olur. Mistisizm, görünen dünyanın ötesindeki görünmeyenin bilincidir.
Dini yapılardaki dekorasyonda mistik atmosferin yaratılması çok önemlidir .Bu tür yapılarda temel tasarım prensibi, ruhumuzu huzura kavuşturan, iç dünyamızda kendimizle barışık olmamıza yardım eden, düşünce biçiminde pozitifliği seçmemizi sağlayan bir ortam yaratmaktır.
Semboller
Dini inançlar ve din kitaplarında bahsedilen kavramlar, sembollere dönüştürülerek sanatta yer almıştır. Yıldız motifleri, sonsuzluk düğümü gibi motifler, dini yapılarda tezyinatta kullanılmıştır. Bu motiflerle anlatılmak istenen; Herkesin kainat sistemi içinde anlamı ve vazifesi vardır. İnsan bu düzenin ahengi, ritmi içinde kendisi de bu düzene ayak uydurduğunu hisseder.Böylece insan her şeyden evvel kendisini, yerini, manasını bir bütün içinde kavramış olur.
Semboller
Dini inançlar ve din kitaplarında bahsedilen kavramlar, sembollere dönüştürülerek sanatta yer almıştır. Yıldız motifleri, sonsuzluk düğümü gibi motifler, dini yapılarda tezyinatta kullanılmıştır. Bu motiflerle anlatılmak istenen; Herkesin kainat sistemi içinde anlamı ve vazifesi vardır. İnsan bu düzenin ahengi, ritmi içinde kendisi de bu düzene ayak uydurduğunu hisseder.Böylece insan her şeyden evvel kendisini, yerini, manasını bir bütün içinde kavramış olur.
![]() |
Sonsuzluk düğümü |
![]() |
Ağızkara Han,Taşkapı nişi,Geometrik şekiller |
![]() |
Yıldız motifi-Beyşehir Eşrefoğlu camii |
İslam sanatında motifler, bitkisel ve geometrik olarak şekillenmiştir.
Bitkisel motif olan palmetler, yarım palmetler, asma yaprakları ve üzüm salkımları erken Bizans döneminde görülmektedir. Orta Asya ve hatta belki de Hint bezemesinin hemen her bitki kökenli motifi İslam sanatında en azından bir kere yinelenmiştir.
![]() |
Mezopotamya ve Asya'nın en eski evren simgelerinden hayat ağacı-Erzurum çifte minareli medrese |
Geometrik motiflerin tüm yüzeyi kapsayıcı oluşu, formlar arasındaki ilişkisi, sonsuz çoğalma potansiyeli, konu seçimindeki özgürlük ve keyfilik, erken İslam bezemesinin en belirgin özellikleridir.
Ahmet Hamdi Akseki Camii(Ankara Bilkent Diyanet İşleri Başkanlığı Camii )dekorasyonu
Ankara, Bilkent’teki Diyanet İşleri Başkanlığı Camisinde de, şimdiki adı Ahmet Hamdi Akseki camii,Türk-İslam sanatındaki sembollerden ilham alınarak dekorasyon projesi yapılmıştır.
Günümüz modern camilerine güzel bir örnek teşkil eden Ahmet Hamdi Akseki camii, Neo-Klasik uslupta projelendirilmiş, yine aynı uslup, mimari form/fonksiyon/estetik kriterleri doğrultusunda dekorasyon ve tezyinat projesi yapılmıştır.
![]() |
Ahmet Hamdi Akseki camii ana girişi-Bilkent Ankara |
![]() |
Ahmet Hamdi Akseki Camii vaaz kürsüsü ve arka duvarında modernize edilmiş sonsuzluk düğümü |
Sonsuzluk düğümü motifi Anadolu Selçuklularının yapılarında çok kullanılmıştır. Sonsuzluk düğümünün anlamı İslami inanca göre şöyledir;
’Zorluklar aslında insanların kendi kendilerine yarattıkları süreçtir. Allah’ın sınavı olarak kabul etmek gerekir. Zorluk, içinden çıkılmayacak karmaşık bir düzen değildir. Kişi kendi kendini içinden çıkılması zor bir döngü içine düğümlemektedir. Zorluk içinde sıkışmak bağlamında daire formu düğüm olarak kabul edilmiştir. Bu döngünün kırılmasında öncelikli görev insanlara düşmektedir. İman ile rıza gösterildiği an içinde sıkışılan döngü yani düğüm bozulmakta ve insan sonsuz olan Allah’ın merhametine ve güzelliklerine ulaşabilmektedir.’’
![]() |
Ahmet Hamdi Akseki camii-dekorasyon projesi-vaaz kürsüsü |
Örneğin sekiz kollu yıldızda; ‘’Sekiz sayısının cennetle bağlantısı çağlar boyunca farklı kültürlerde karşımıza çıkar ve İslamiyet’te Allah’ın merhameti gazabından büyük olduğu için yedi cehennem ve sekiz cennet vardır. ‘’ düşüncesi hakimdir.
İki elin parmaklarının sayısı olması da tamlığı ve yaratan Allah’ın yaradılışının mükemmelliği göstermektedir.’’ düşüncesi hakimdir.
![]() |
Diyanet İşleri Bakanlığı Camii-Mihrap hat |
Sonay İlbay’a göre; Geleneksel Türk –İslam sanatında kullanılan semboller, o dönemin siyasal, sosyal ve inanç biçimlerinden oluşmuştur.Günümüzde de süregelen, özellikle geçmişten günümüze değişmeyen inançlarımız, projemizde de benzer biçimlerde sembollerle ifade edilmeye çalışılmıştır.
![]() |
Ahmet Hamdi Akseki camii-Bilkent Ankara Dekorasyon detayı |
Kaynak:Yüksek mimar Sonay İlbay
Hiç yorum yok: